Synquis heeft van Salverda Bouw BV uit ’t Harde opdracht gekregen voor het uitvoeren van de Systems Engineering voor het viaduct kruising N340 – spoorlijn Zwolle – Meppel nabij Zwolle. Dit viaduct zal onderdeel worden van de nieuw aan te leggen N340 tussen Zwolle en Ommen. Salverda heeft de opdracht gegund gekregen op basis van hun EMVI (Economisch Meest Voordelige Inschrijving).

Hoewel de N340 een provinciale weg is, welke door de Provincie Overijssel aangelegd zal gaan worden, is ProRail de (gedelegeerd) opdrachtgever voor het viaduct. De reden hiervoor is, dat het viaduct de spoorlijn Zwolle – Meppel kruist. Op deze wijze kunnen de specifieke spoortechnische eisen en aanpassingen aan de bovenleidingen goed worden geborgd.

Het viaduct zelf biedt ruimte voor 2×2 rijstroken en een parallelweg. Er zijn drie Treinvrije Periodes (TVP) beschikbaar voor het aanpassen van de bovenleidingen en het plaatsen van de prefab betonnen liggers. Alle overige werkzaamheden moeten buiten het Profiel van Vrije Ruimte (PVR) worden uitgevoerd.

Voor Synquis is het uitvoeren van de Systems Engineering (SE) voor dit project een overzichtelijke en erg leuke klus. Het projectteam, waar Maarten van Uem onderdeel van uitmaakt, is goed op elkaar ingespeeld, gedreven en prettig om mee samen te werken. We gaan er dan ook een mooi project van maken!

 

Bestaande overweg ter plaatsen van de kruising N340 – spoorlijn Zwolle – Meppel