Inleiding
Synquis bestaat inmiddels ruim 10 jaar. Synquis heeft in die tijd verschillende fases doorgemaakt. Daarbij is Synquis als een Vof gestart met twee personen en heeft de organisatie tot nu toe maximaal vier medewerkers gekend. Op dit moment bestaat de organisatie uit drie
medewerkers en een flexibele schil. Synquis is in 2022 van rechtsvorm gewijzigd naar een besloten vennootschap. De afgelopen jaren heeft Synquis ingezet op verduurzaming van het bedrijfspand en de bedrijfsmiddelen. In 2024 heeft Synquis een Toekomstvisie 2025 en verder
opgesteld, waarin de ambitie en visie voor de komende jaren is vastgelegd. Deze visie is uitgewerkt tot een meerjaren beleidsplan. De voorliggende Beleidsverklaring is opgesteld op basis van dit meerjaren beleidsplan. Een belangrijk aspect hiervan is, dat Synquis zich veel
duidelijker zal richten op complex zorgvastgoed.
In deze beleidsverklaring wordt achtereenvolgens ingegaan op: de bedrijfscultuur en de benadering van de eigen dienstverlening en het daarbij behorende imago, dat nagestreefd wordt.
Bedrijfscultuur en kernwaarden
Binnen Synquis hechten wij grote waarde aan onze opdrachtgevers. Wij zijn ons ervan bewust, dat de opdrachtgever onze klant en daarmee ons bestaansrecht is. Wij willen daarom ook een goede service richting onze opdrachtgevers bieden. We zetten daarvoor graag een stap extra en stellen ons flexibel en ontzorgend op. We zijn direct en informeel benaderbaar en geven snel een reactie. Wij begeleiden onze opdrachtgevers bij het behalen van de eigen (huisvestings)doelen en dagen hen uit om hier maximaal op duurzaamheid in te zetten.
We adviseren pro actief. Daarmee bedoelen we, dat we verder kijken dan het probleem zelf en ongevraagd advies geven over consequenties, scenario’s, risico’s, parallelle processen et cetera. We denken vooruit voor onze opdrachtgevers en kunnen dit middels een duidelijke uitleg goed voor het voetlicht brengen. De opdrachtgever heeft bij Synquis altijd een formeel contactpersoon voor het project, zoals ook is vastgelegd in het ProjectKwaliteitsPlan.
Als klein bedrijf zijn we flexibel en kunnen we snel schakelen. Dit is ook een belangrijke eigenschap van onze mensen. Zij hebben de capaciteit om mee te bewegen en goed te kunnen prioriteren. Daarbij is het belangrijk om goed te communiceren wanneer zich wijzigingen
voordoen. Afspraak is bij Synquis namelijk altijd afspraak. Hierin zijn we erg volhardend. Afspraken worden altijd schriftelijk vastgelegd, zodat we hier op terug kunnen vallen. Dit is geen vorm van bureaucratie, maar een middel om de verwachtingen goed te managen en
miscommunicatie te voorkomen. Daarbij zijn we zacht op de relatie maar volhardend op de inhoud. Indien we een afspraak niet kunnen nakomen, wordt hierover vooraf gecommuniceerd en wordt er in overleg een nieuwe afspraak gemaakt.
Als team zijn we complementair aan elkaar. Dat wil zeggen dat iedere Synquisser in het werk iets qua meerwaarde ‘meebrengt’ wat een ander niet of minder heeft. Daarmee wordt het collectief sterker en kunnen we onze opdrachtgevers beter bedienen. Binnen Synquis geven we elkaar de ruimte om met eigen ideeën en initiatieven te komen en hieraan invulling te geven. Nieuwe oplossingen, een verse aanpak, een investering of een betere tool? Alle zaken zijn bespreekbaar en worden met wederzijds respect besproken en in besloten.
Wij hechten er verder veel waarde aan, dat wij ons werk op kwalitatief hoogwaardig niveau invullen en een professionele uitstraling heeft. Om dit te borgen stellen wij onder meer doelstellingen op die wij vaststellen in onze jaarlijkse beleidsplannen, periodiek monitoren,
indien nodig aanscherpen en bewaken in de reguliere kwartaalrapportages. Tevens stelt Synquis ieder jaar een directiebeoordeling op waarin wij alle facetten van onze dienstverlening analyseren en de effectiviteit van ons continu verbeterproces bepalen. Onze werkwijze die wij
hebben vastgelegd in ons kwaliteitsmanagementsysteem en milieumanagementsysteem voldoet aan de eisen die zijn gesteld in de normen NEN-EN-ISO9001:2015 en NEN-ENISO14001: 2015. Synquis is ISO9001 en ISO14001 gecertificeerd. Op deze wijze borgt Synquis de
continue verbetering van de eigen kwaliteit, de milieuprestaties en duurzaamheid. Synquis werkt continue aan het verbeteren van de milieuprestatie en duurzaamheid. Het belang van duurzaamheid komt bij Synquis op meerdere manieren tot uiting.
Synquis ziet duurzaamheid als een optelsom van meerdere punten. Synquis beoordeelt de processen die in het project aan de orde (kunnen) zijn en gaat telkens na waar in het kader van duurzaamheid verbeteringen mogelijk zijn. Wij bouwen voort op onze ervaringen uit het verleden door creatief te denken en nieuwe ideeën en praktische oplossingen te realiseren en aan het projectteam mee te geven. Wij zijn ons bewust van onze functie in de maatschappij en dragen bij aan de balans tussen ‘People, Planet en Profit’.
In onze projecten sturen wij op het belang van duurzame oplossingen. Duurzame oplossingen in projecten hebben vaak een veel grotere bijdrage dan duurzame oplossingen in de eigen bedrijfsvoering van Synquis. Doordat Synquis in de eigen bedrijfsvoering de afgelopen jaren
reeds grote stappen gezet heeft, hebben wij een sterkere focus gekregen op duurzame oplossingen in onze projecten. Daarbij wordt samen met onze opdrachtgevers en projectpartners gekeken welke duurzame oplossingen er binnen de projectdoelstellingen mogelijk zijn en of het mogelijk is om de projectdoelstellingen op het gebied van duurzaamheid te verruimen. Onze ervaring is dat de ambitie van de opdrachtgever met betrekking tot duurzaamheid erg bepalend is voor het uiteindelijke resultaat. Derhalve gaan wij in een zo vroeg mogelijk stadium het gesprek hierover aan met de opdrachtgever met als doel om de duurzaamheidsambitie zo helder en groot mogelijk te maken binnen de mogelijkheden van het project.
In onze eigen bedrijfsvoering kijken we steeds kritisch naar mogelijkheden om ons werk duurzamer en milieuvriendelijker uit te voeren. De afgelopen jaren zijn er diverse investeringen gedaan, die er onder andere toe leiden, dat het kantoorpand van Synquis meer elektriciteit
opwekt dan het verbruikt, er een laadpunt voor elektrische auto’s is en het gasverbruik sterk gedaald is door verbetering van de isolatie en mede gebruikt te maken van Inverter verwarming. Het aantal reiskilometers met het openbaar vervoer zijn sterk toegenomen en het gebruik van plug-in hybride auto’s zorgt voor een reductie van het gebruik van fossiele brandstoffen. Synquis heeft er op basis van de reisafstanden naar de projecten en de mogelijkheden om daar elektrische te laden tot nu toe voor gekozen om nog niet volledig elektrisch te rijden. Synquis
blijft alert om de eigen bedrijfsvoering verder te verduurzamen en blijft zoeken naar nieuwe oplossingen en mogelijkheden.
Vanuit de compliance verplichtingen dient Synquis gepaste aandacht te hebben voor de volgende aspecten: Het voorkomen van evidente energieverspillingen, de omgeving schoonhouden van zwerfafval en de belangrijkste het beschermen van het milieu. Zoals hierboven reeds in aangegeven draagt Synquis hier op verschillende manieren aan bij. Ook met ogenschijnlijk kleine bijdragen als het scheiden van afval en een bijna nihil papiergebruik proberen wij elke dag een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Synquis heeft al veel verschillende opdrachtgever mogen bijstaan in hun bouwopgave. De projecten zijn erg uiteenlopend en in verschillende branches. Met de toekomstvisie en het daaruit voortvloeiende beleid wordt nu echter sterk gefocust op de zorg. We hebben gemerkt, dat Synquis met haar aanpak en benadering een goede meerwaarde kan leveren in de aansturing van complexe zorgprojecten. De integraliteit, afstemming van wensen en belangen, continuïteit en complexiteit zijn ingrediënten waar de mensen van Synquis goed mee over weg kunnen. De gestructureerde aanpak biedt daarbij houvast en duidelijkheid om projecten in de zorg binnen tijd en budget te realiseren.
Benadering van de dienstverlening
In de dienstverlening laat Synquis vooral merken dat zij een loyale en betrouwbare partner is. Een opdrachtgever ervaart, dat we hem (bij tegenslagen) niet in de steek laten en steeds bezig zijn om het projectsucces in zijn belang te verdedigen om daarmee de gestelde doelen met alle betrokken stakeholders te behalen. Synquis wil een meerwaarde voor de opdrachtgevers bieden, wat inhoudt dat we een bovengemiddelde tevredenheid willen behalen doordat we de opdrachtgever laten blijken dat hij meer betrokkenheid, een meer dan volledige ondersteuning en een project brede ontzorging vanuit Synquis krijgt.
Synquis voert haar werkzaamheden op professionele wijze uit. Dat wil zeggen, dat we goede, specifieke tools en middelen inzetten om ons werk te doen. Daarnaast zijn de producten, die wij afleveren, van goede kwaliteit. Dit komt niet alleen naar voren in de uitstraling, maar ook
woordkeuzes en een correcte spelling. Belangrijke stukken, zoals verslagen, rapporten, memo’s en offertes, worden altijd door een collega gecontroleerd.
Dat Synquis binnen haar vakgebied in vele functies inzetbaar is en de mensen ieder verschillende achtergronden en expertises hebben, maakt dat Synquis ondanks de beperkte grootte als multidisciplinair kan worden gezien. Zo kan Synquis ook bouw juridische en bouw
economische vraagstukken aan. Synquis opereert in alle fasen van het bouwproces en geeft sturing aan projecten van verschillende opdrachtgevers, waarbij zoals gezegd specifieke aandacht is voor de zorg en zorgvastgoed.
Wij vinden het belangrijk om in onze advisering een goede prijs/kwaliteit verhouding te leveren. Om dit te bewerkstelligen houden we niet alleen de kwaliteit hoog, maar zijn we ook erg kritisch op onze (interne) kosten. Dit doen we door doelbewust te investeren in alleen die zaken die ons een meerwaarde geven, de eiciency vergroten of onze opdrachtgever beter (laten) bedienen. In onze dienstverlening nemen we een actief adviserende, proactieve houding aan. Dat wil zeggen, dat we zelf initiatief tonen, niet wachten tot ons iets gevraagd wordt en vanuit eigen beweging zaken oppakken, waarvan we weten dat dit een meerwaarde voor het project of de opdrachtgever heeft.
Om ons werk goed te kunnen uitvoeren en de service te kunnen bieden op het niveau dat we ambiëren, is het noodzakelijk om goede actuele vakkennis op hoog niveau te hebben. Dit wordt enerzijds vergaard in onze projecten, door ons extra te verdiepen in de (achtergronden van)
problemen, toepassingen en methodes en anderzijds door specifieke cursussen, opleidingen, seminars, beurzen en dergelijke. Onze kennis wordt ook vergroot door oog te hebben voor oplossingen, methodes en faciliteiten die onze projectpartners en opdrachtgevers hebben en
hier vervolgens op te anticiperen. Voor Synquis is haar dienstverlening het product dat wordt aangeboden. Deze dienstverlening dient zo goed mogelijk te passen bij de behoefte van onze opdrachtgevers. Wij voeren daarom voorafgaand aan het starten van onze dienstverlening een startgesprek met onze opdrachtgevers om de exacte behoefte (de vraag achter de vraag) te verkennen zodat wij ook zeker weten welke
dienstverlening bij het vraagstuk van de opdrachtgever past. Deze behoefte wordt vastgelegd in de oerte dan wel in een ProjectKwaliteitsPlan (PKP), wat de project specifieke basis vormt voor onze dienstverlening.
Imago
Synquis wil dat zij gezien wordt als een duurzaam bouwmanagementbureau met een hoog kennisniveau met een aantoonbare (meetbare) meerwaarde. Van Synquis is bekend, dat zij proactief durft te adviseren en vervolgens ook achter haar advies staat. Synquis is daarin
professioneel, eerlijk, redelijk en billijk, betrokken en zeer doortastend. Op Synquis wordt door onze opdrachtgevers een ‘A-label’ geplakt en dat dragen we op alle fronten uit. Het gaat daarbij niet alleen om onze exposure in documenten en producten, maar ook op de website, via social media en andere uitingen.
Synquis is een modern en bijdetijds adviesbureau, waarin een afspiegeling van de actuele markt en maatschappij te zien is. Maatschappelijk relevante thema’s worden in de advisering betrokken en Synquis is goed aangesloten op ontwikkelingen in de markt.
Onze opdrachtgevers moeten bij Synquis een ‘need to have’ gevoel hebben, waarmee we bedoelen dat opdrachtgevers ervan overtuigd zijn, dat hun project minder goed verloopt wanneer Synquis niet betrokken is. Wanneer Synquis aan boord is, weet een opdrachtgever dat
de projectdoelstellingen serieus en professioneel behartigd worden met oog voor alle invloeden, die daarop uitgeoefend kunnen worden. Het belangrijkste daarbij is, dat de opdrachtgever het vertrouwen heeft, dat zijn vraagstuk binnen de gestelde kaders en randvoorwaarden wordt
opgelost en zijn belang dus maximaal geborgd is.
De beleidsverklaring wordt ten minste driejaarlijks geëvalueerd en -zo nodig- geactualiseerd.
Deze verklaring is ondertekend op 2 mei 2025 te Huissen.
Namens Synquis,
Dhr. M. Quint Dhr. M.J. van Uem
Synquis B.V.
Korte Loostraat 37A
6851 MX HUISSEN
Marcel Quint
06 - 515 507 51
Maarten van Uem
06 - 248 609 51