De Spoorbrug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle overspant de rivier de IJssel en maakt deel uit van de Veluwelijn en de Hanzelijn, die in december 2012 geopend werd. Vanaf de opening van de nieuwe brug in 2012 werd deze Hanzeboog genoemd.

Vanwege de aanleg van de Hanzelijn was er een nieuwe brug nodig ter vervanging van de oude brug. De nieuwe spoorbrug ligt op Rijnvaarthoogte, waardoor de scheepvaart gemakkelijker kan passeren en er geen beweegbaar gedeelte meer nodig is. Het ontwerp is van Quist Wintermans Architecten.
De nieuwe brug ligt enkele tientallen meters stroomopwaarts ten opzichte van de oude en bestaat uit een dubbel spoor en een naastgelegen fietspad. De Hanzeboog heeft een lengte van ongeveer 1 kilometer en rust op 18 betonnen pijlers, waardoor het water bij hoge waterstand meer ruimte heeft.

In het vorige werkzame leven bij ABT bv heeft Maarten van 2007 t/m 2012 binnen dit project gewerkt, daarin heeft Maarten de volgende taken uitgevoerd:
• de Systems Engineering
• het risicomanagement

Verder is voor de staalbouwer Max Bögl ook de kwaliteitsborging op proces en product begeleid voor zowel het werk in de fabriek (Neumarkt (D)) als op de bouwlocatie.

Projectgegevens

Project: Hanzeboogbrug Zwolle – Hattem
Opdrachtgever: ProRail
Gebruiker: Nederlandse spoorvervoerders
Opdrachtnemer: Bouwcombinatie Welling – Zublin
Architect OG: Quist Wintermans Architecten, Rotterdam
Projectmanagement: Bouwcombinatie Welling – Zublin
Systems Engineering: ABT bv, Velp
Risicomanagement: ABT bv, Velp
Constructeur OG: ABT bv, Arnhem, SSF Ingenieure München (D)
Start ontwerp: 2006
Oplevering: Eind 2012
Totale lengte brug: van dijk tot dijk ca. 950 m1
Lengte hoofdoverspanning: ca. 150 m1
Investeringskosten: ca. € 80 miljoen
Contractvorm: Design & Build (UAV-gc 2005)